Förra veckan var det äntligen dags att åka mot Vimmerby och Astrid Lindgrens Värld. Det var en förväntansfull Sirismula som satte sig i bilen den morgonen. Ja vi andra var nog nästan lika förväntansfulla faktiskt.  Mycket packning hade vi med oss…för två dagar och en övernattning. Vi var väldigt väl förberedda för regnigt väder, så därav en hel del ytterkläder och extra skor.

Siri fick sitta i fram med Fredrik och jag satt i bak med Lillebror. I vanliga fall sitter Siri i bak men att åka en så pass lång väg och inte kunna ge Algot nappen m.m kändes lite bökigt så vi flyttade om stolarna lite helt enkelt.
Siri var glad över att kunna hålla koll på både vägen och mig. Algot han spanade och såg lite skeptisk ut innan han somnade.

Resan gick kanonbra, och det var lätt att hitta rätt. När vi kom fram duggade det lite och vi parkerade nära entrén. Lillebror fick äta och vi andra fikade i bilen innan full regnmundering togs på och det äntligen var dags att gå in i parken.

Det var otroligt smidigt att ha både parkeringsbiljett och entrebiljett redan innan, slapp fixa med det. Det var väldigt lite folk i parken och det var ju hur skönt som helst.

Bråkmakargatan

Vi klev rakt in på Bråkmakargatan. Här spelades den riktiga filmen faktiskt in. I husen kunde man hitta de ursprungliga möblerna m.m och trycka på knappar så hördes ljudet och rösterna från olika scener.

Lilla staden & Junibacken

Lilla staden var så himla söt. Det är en modell av hur det såg ut i Vimmerby när Astrid var liten. (Om jag minns rätt…) godisbutiken som Siri kikar in i är den butik där Pippi köpte 18kg godis.

Fredrik klättrade upp på balkongen i Junibacken.

Nils Karlson Pyssling

Från liten stad till stort hus. Vi hälsade på hos Bertil och Nils Karlsson pyssling. Det var inte igår man satt och dinglade med benen på en stol.

Pippi Långstrump

Föreställning hos Pippi! Alltså hur bra som helst. Vilka skådespelare! Och vilken scen. Fantastiskt!! Detta var den första av många föreställningar vi såg under våra två dagar.

Karlson på Taket, Pruseluskan & Emil

Karlson på taket och Pruseluskan och föreställning hos Emil.

Efter en hel dag fylld med roliga föreställningar och massor med roliga intryck (dessutom stängde parken) var det dags att bege sig mot stugan.

Stugan

Stugan var urmysig, och vi gjorde oss hemmastadda ganska snabbt. Roligast var nog gluggarna i väggen. Den där uppe använde Fredrik och sen fanns det en till vid sängarna där nere och den kröp Siri igenom. Haha stort var det inte men igenom kom hon.

Här är lite bättre bilder. Det var synd att vädret inte var finare för det fanns en liten altan utanför stugan och den hade varit härlig att kunna använda. Fast å andra sidan var det väldigt mysigt att somna till regnet som smattrade på taket.
Efter en god natt sömn, hmpf eller ja sanningen var att Siri inte somnade förens runt 23 tiden, Jag fick springa på toaletten på kvällen(pannkakor med grädde och sylt var boven) och Algot gallskrek så fort jag gick på toaletten. Och att Algot sedan åt mer eller mindre hela natten eftersom han i princip sovit bort hela dagen är ju en mer sanningsenlig beskrivning. Men sov någon timma här och där gjorde jag i alla fall.

Sen upp, packa iordning, städa stugan innan vi begav oss mot Majkens resturang där vi intog frukost. Det var en upplevelse kan jag säga. En målande beskrivning : BARA BARNFAMILJER! som försöker plocka ihop frukost samtidigt. Hela restaurangen var full av barnfamiljer…det var barn överallt…ÖVERALLT! Vi hittade som tur var en lugn plats ute, så med sällskap av lite lugnare familjer, nyfikna fåglar och några få ettriga getingar fick vi lite frukost i magen vi med. Innan vi entrade parken dag 2.

Vädret var betydligt varmare och lite mindre regnigt vilket också märktes på antalet besökare och getingar. Men vi hade en helt fantastisk andra dag.

Pippi

Självklart gick vi till Pippi så även jag fick sitta med Siri och kika på en föreställning. Vi passade även på att gå in i huset, Siri satt på Lilla Gubben. Och så lyssnade vi på en berättelse..alltså återigen…vilka fantastiska skådespelare!!
Lilla Bråkmakargatan & Bröderna Lejonhjäta

Lilla Bråkmakargatan fanns också i parken, där städade Siri hos Tant Berg och lekte i det lilla bageriet. Sen blev det ett besök i Körsbärsdalen och Törnrosdalen. Fantastisk plats! Även Ronja fick ett besök av oss men där fotade jag tyvärr ingenting.
Tillbaka till pyssling

Sen fick Siri bestämma vart vi skulle gå och det självklara valet blev Nils Karlsson pyssling. På vägen dit spelade Siri på ett  godishjul. Och hon vann!! En stor klubba, lyckan var total!

Dag 2 åt vi även lunch inne i parken och maten smakade utsökt. Köttbullar och mos, hemlagat och galet gott.

Vi hann med så mycket på våra två dagar, så det var tur att vi var där just två dagar för en dag hade aldrig räckt.

Vi såg tre olika pippiföreställningar, två Emilföreställningar, två eller tre Karlson på Taket, En Madickenföreställning och en Ronjaföreställning. Och så pyttelite av Rasmus på Luffen.

Det hände saker i parken nästan hela tiden, och det var så roligt att vi han titta på så många föreställningar. Alla skådespelare..barn som vuxna var helt fantastiska. Vi gick runt hela parken x antal gånger och det behövdes för att kunna se allt, man hittade nya detaljer som man missat hela tiden. Rätt som det var dök exempelvis Dunderkarlson och Blom upp i någon av butikerna och försökte stjäla Guldpengar eller så svischade Pruseluskan och Kling å Klang förbi på varsina cyklar.

Maten var toppen. Första dagen blev det pannkakeriet, men eftersom vi blev attackerade av getingar tog vi med den maten till stugan istället. Det fanns butiker att shoppa lite i och dem var rymliga och väldigt uppstyrda. Inga problem att ta sig fram med vagn. Amningsrummet fick två besök av mig och lillebror, och där var det riktigt lugnt och skönt. Toaletter fanns överallt, verkligen överallt och det var ju toppen. All personal var otroligt trevliga och tillmötesgående. Hela upplevelsen var fantastisk och vi kommer absolut åka tillbaka fler gånger. Siri längtar redan.

Vi bokade ju ett paket kan man säga med boende, två dagars entré, parkering och frukost. För detta betalade vi 2600kr och det var värt varenda krona. Dessutom var det så smidigt att ha skrivit ut allt innan, för då var det bara att scana biljetten och traska in i parken. Ni som inte varit på Astrid Lindgrens Värld…åk dit!

Det fanns mycket skoj att hitta på runt om i parken som ni kan se.

”Vi kan väll åka dit fler gånger! I alla fall en gång med Farmor&Farfar och en gång med Mormor&Morfar!” Ja du Siri det måste vi göra!!